11.5.14

Μπάστερ Κίτον - Ο κωμικός με το... σοβαρό πρόσωπο!



   Ο Τζόζεφ Φρανκ "Μπάστερ" Κίτον VI (Joseph Frank "Buster" Keaton VI, 1895-1966) ήταν ένας Αμερικανός κωμικός, ηθοποιός και σκηνοθέτης. Γνωστός κυρίως για τις "βωβές" του ταινίες, το "σήμα κατατεθέν" του ήταν η κωμωδία με κινήσεις του σώματος, διατηρώντας, όμως, μια στωική αγέλαστη έκφραση, κερδίζοντας, έτσι το παρατσούκλι "Το Μεγάλο Πέτρινο Πρόσωπο".

   Ο Κίτον αναγνωρίστηκε ως ο έβδομος μεγαλύτερος σκηνοθέτης όλων των εποχών από το περιοδικό Entertainment Weekly. Το 1999,το Αμερικανικό Ινστιτούτο Κινηματογράφου κατέταξε τον Κίτον στην 21η θέση με τους καλύτερους άντρες ηθοποιούς όλων των εποχών. Το 2002, μια παγκόσμια ψηφοφορία του περιοδικού Sight and Sound κατέταξε την ταινία του Κίτον "Ο Στρατηγός" (The General) στη 15η θέση με τις καλύτερες ταινίες όλων των εποχών. 



   Άλλες τρεις ταινίες του Κίτον έλαβαν ψήφους στην έρευνα του περιοδικού: Η Φιλοξενία μας (Our Hospitality), Σέρλοκ, Ο Νεότερος (Sherlock,Jr.) και Ο Θαλασσοπόρος (The Navigator).




   Στον «Στρατηγό» (1926), το κορυφαίο αριστούργημα της 

εποχής, ο Κίτον έκανε κυριολεκτικά τα πάντα: την έγραψε, 

τη σκηνοθέτησε και εκτέλεσε μόνος του όλα τα επικίνδυνα 

stunts, καταλήγοντας φυσικά σε αναρίθμητους 

τραυματισμούς και ατυχήματα. Και παρά το γεγονός ότι 

αναγνωρίστηκε κατόπιν ως ένα από τα καινοτόμα 

επιτεύγματα και πρώιμα αριστουργήματα του 

κινηματογράφου, στην εποχή του η υποδοχή του κοινού δεν 

ήταν η αναμενόμενη. 




εικόνες από τον "Στρατηγό"


   Στις πρώτες ομιλούσες ταινίες του Κίτον, αυτός και οι 

υπόλοιποι ηθοποιοί γύριζαν κάθε σκηνή τρεις φορές: μία 

στα Αγγλικά, μία στα Ισπανικά και μία στα Γαλλικά ή στα 

Γερμανικά. Οι ηθοποιοί απομνημόνευαν φωνητικά τα 

ξενόγλωσσα σενάρια, λίγο κάθε φορά, και γυρίζαν 

αμέσως. 


Αυτό σχολιάζεται στο ντοκιμαντέρ του καναλιού TCM Buster 

Keaton:So Funny it Hurt με τον Κίτον να παραπονιέται 

επειδή έπρεπε να γυρίζει άθλιες ταινίες όχι μόνο μία αλλά 

τρεις φορές. Το καλλιτεχνικό του όνομα στην ισπανική 

αγορά ήταν Pamplinas ("Ανοησία") και το παρατσούκλι του 

ήταν Cara de palo ("Ξύλινο Πρόσωπο"). Οι Γαλλοι 

αναφερόντουσαν στον Κίτον ως "Malec".



   Πέρα από τις πολλές πλέον εμφανίσεις του στο σινεμά, ο 

Κίτον πρωταγωνιστεί σε μια σειρά από διαφημίσεις και 

προγράμματα της αμερικανικής τηλεόρασης, ανεβάζοντας 

το κασέ αλλά και τη δημοτικότητά του. Ταυτοχρόνως, τόσο 

η κινηματογραφική κριτική όσο και τα νεότερα πια κοινά 

αρχίζουν να «ανακαλύπτουν» τη δουλειά του από την εποχή 

του βωβού, κάνοντας το όνομά του να φιγουράρει πλέον με 

τα πλέον λαμπρά γράμματα. Ο ίδιος, διατηρώντας όλα τα 

δικαιώματα των παλιών αυτών ταινιών, βλέπει την 

περιουσία του να γνωρίζει μια πρωτόγνωρη άνθηση: το 

1962, για παράδειγμα, επανακυκλοφορεί τον «Στρατηγό» 

και παρατηρεί έκπληκτος το δέος που προκαλεί η άγνωστη 

ταινία στα κοινά Ευρώπης και ΗΠΑ, με τους κριτικούς να 

την αποθεώνουν! 




Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου